Circulaire businessmodellen
Circulair ondernemen loont. Door minder afhankelijk te zijn van de levering van nieuwe grondstoffen en het verminderen van afval aan het einde van de gebruiksperiode, biedt deze manier van ondernemen aanzienlijke voordelen ten opzichte van het traditionele lineaire economische model, dat gebaseerd is op 'nemen, maken, weggooien'.
Om een duurzaam, winstgevend en waardevol circulair businessmodel te ontwikkelen, is het essentieel om de ecologische impact gedurende de gehele levenscyclus van een product te overwegen: van de ontginning van grondstoffen, productie en distributie tot het gebruik en de afdanking.
Het doel is om de impact te minimaliseren door de levensduur van producten te verlengen. Dit kan worden bereikt door het toepassen van verschillende Design for X-strategieën, zoals Design for life time extension (Producten ontwerpen voor een lange levensduur), Design for maintenance and repair (onderhoud en reparaties mogelijk maken en/of aanbieden), Design for material havesting (economisch en ecologisch waardevolle materialen uit afgedankte producten halen), etc.
80% van de impact van een product wordt bepaald in de productontwikkelingsfase, dus het biedt vele voordelen om product en businessmodel gelijktijdig te ontwikkelen.
Om afdanking van waardevol materiaal te vermijden kan je ervoor zorgen dat je je eigen producten terug in handen krijgt na de gebruiksperiode. Dan kunnen deze (na een checkup en eventuele herwerking) terug aangeboden worden. Tegelijk wordt de producten die op deze manier aangeboden worden vaak intenser gebruikt. Meest gekende systemen hiervoor zijn Product-as-a-Service (PaaS), leasing, deelplatform of buy-back.
Om je ervan te verzekeren dat je product circulair waardevol genoeg is om een winstgevend circulair business model uit te bouwen gebruiken wij de methodologie van the Circular Value Index (CVI). Daarmee wordt de circulaire waarde van het product bepaald. Als het product op dit moment niet voldoende circulaire waarde heeft, analyseren we welke maatregelen genomen kunnen worden om dit te verbeteren.
Op basis van de CVI analyse worden de terugnamevoorwaarden afgelijnd en vastgelegd in een circulair verkoopsclausule. Aan de hand van een Profit&Loss statement analyseren we of je businessmodel voldoende winstgevend is, en welke investeringen nodig zijn.
Bij het uitbouwen van een circulair businessmodel zijn vaak extra investeringen nodig, zoals bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van nieuwe product, Daarom leggen we graag de link naar onze expertise rond subsidies, zodat jouw nieuw project ook een financiële duwtje in de rug kan krijgen.
Wilt u meer weten over hoe circulair ondernemen jouw bedrijf kan transformeren? Neem gerust contact met ons op. We helpen u graag verder op weg naar een duurzame en winstgevende toekomst.
Ontwikkel je graag je eigen circulair businessmodel binnen een groep van gelijkgezinden? Schrijf je dan in voor onze opleiding 'Circulaire businessmodellen'.