top of page
Foto van schrijverSofie Rapsaet

Business as a force for good

Bijgewerkt op: 23 feb. 2022



Vorige week mochten Charlotte en mezelf aanschuiven op een event van B Lab in Amsterdam (in het fantastische Pakhuis de Zwijger). Gezellige afsluiter van een dagje verwondering en inspiratie in de stad waar alles draait rond positieve impact.


‘Business as a force for good’ is de baseline van B Lab, een internationale non-profit organisatie die bedrijven die inspanningen doen voor planeet en maatschappij beloont met het gegeerde B Corp certificaat. Je kent ze wel hoor, de B Corp certified companies: Patagonia, Danone, Ecover, Alpro, Tony’s Chocolony’s, Veja, …Het zijn bedrijven die duurzaamheid ademen én ook nog eens een schitterend kwaliteitsproduct hebben (of kan het zijn dat het één het gevolg is van het ander?). Meer dan 3.000 bedrijven zijn wereldwijd gecertificeerd. Voor deze bedrijven is duurzame business geen liefdadigheid, maar synoniem voor betere business. Scrol eens door de vele verhalen van de B Corp bedrijven, inspirerend!


Je kan ze idealistisch noemen, maar onderschat het effect van deze happy few niet! Het enthousiasme over hun B Corp status is aanstekelijk en heeft een watervaleffect op alle stakeholders, over de volledige keten. En als consument weet je dat je iets koopt dat een positieve impact heeft.


B Lab beloont deze bedrijven dus, met een label, een community en veel visibiliteit. Waarom zien we zo weinig B Corp bij onze Vlaamse bedrijven? Voorlopig zijn slecht 14 Belgische bedrijven B Corp certified, terwijl er (volgens mij toch) heel wat bedrijven zijn die het potentieel en de ambitie hebben. Joey en Janneke, de sympathieke Nederlandse B Lab medewerkers vertelden ons dat B Lab momenteel manieren zoekt om in België door te dringen.


Op de agenda in Amsterdam dinsdag: De voorstelling van de spiksplinternieuwe SDG Action Manager.


Als je nog nooit over de SDG’s (Sustainable Development Goals) hebt gehoord, is dat normaal. Uit onderzoek van Trendhuis blijkt dat twee op drie Vlamingen en de helft van de bedrijven niet weten wat dit is.


Kort: Het zijn 17 doelstellingen voor een betere wereld tegen 2030, in 2015 door de VN geformuleerd als kader en gemeenschappelijke doelstelling voor de hele wereld. Bedoeling is dat organisaties, landen en ook bedrijven ze naar hun context vertalen en gebruiken om te tonen wat ze doen om deze doelstellingen mee te halen. Ver van je bed en een beetje vaag en wollig? Vond ik ook, maar geef ze een eerlijke kans! Grote en kleinere bedrijven gebruiken de gekleurde logo’s ondertussen overal. Duurzaamheid, sustainability, impact of hoe je het ook noemt, dekt dezelfde lading over de hele wereld.


De SDG action Manager werd ontwikkeld door de UN Global Compact samen met B Lab. Bedrijven die nog ver van de B Corp certificatie staan, en toch eerste stappen willen zetten in hun duurzaamheidsstrategie, kunnen via deze tool weten waar ze staan, waarop ze kunnen focussen en hoe ze inspanningen kunnen opvolgen. De SDG’s hapklaar om in te zetten voor bedrijven uit elke sector. Bruikbaar en een aanrader! En ’t is nog gratis ook.

27 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page