Grote bedrijven met meer dan 500 werknemers moeten sinds 2018 verplicht een non-financial reporting neerleggen. Europa wil weten welke inspanningen grote bedrijven doen voor mens, milieu en maatschappij. Daarmee moeten consumenten, banken en investeerders zicht hebben op de maatschappelijke impact van het bedrijf. Zo'n verslag moet bepaalde standaarden volgen, waarvan Global Reporting Intiative of GRI, de meest gebruikte is.
Een non-financial report is jammergenoeg zelden een wervend en vrolijk stukje literatuur (er zijn uitzondering, zie bijvoorbeeld Tony's Chocolonely). Het belandt vaak in de boekenkast, in een hoekje van de website en hooguit op een bespreking op de board.
Tenzij.... je het verslag ziet als een catalysator van impact. Door met meetbare gegevens negatieve en positieve impact in beeld te brengen, maak je heel wat los. Het is een moment om scherpe keuzes te maken: Waar kunnen we échte impact maken? Wat kunnen we doen dat volgens onze activiteit, waarden en DNA een wezenlijk verschil maakt in de wereld?
Het is vooral een moment om de awareness rond duurzaamheid aan te wakkeren en dit samen met collega's te doen. Wees gerust: Mensen willen voor een duurzaam bedrijf werken en willen hier tijd voor maken. Nog beter: Ze hebben soms verrassend creatieve ideeën over duurzame oplossingen, zeker millenials. Betrokkenheid helpt echt de bedrijfscultuur te veranderen. Zolang je een duidelijk kader schept, voldoende inspiratie aanreikt, werkbare methodes gebruikt en het hele proces niet te lang laat aanslepen, is betrokkenheid creëren een meerwaarde.
Het rapport met cijfers van het afgelopen jaar is dé perfecte uitvalsbasis om vooruit te kijken.
Zijn er afvalstromen die we onvoldoende valideren? Overbodige transporten? Niet-efficiënte processen die energie vreten? Hoe zit het met onze grondstoffen, onze verpakkingen? Kunnen we activiteiten herdenken tot nieuwe businessmodellen? Maatschappelijke projecten steunen die passen bij ons bedrijf?
Tot slot is het traject rond de niet-financiële verslaggeving hét moment om vanuit marketingperspectief te kijken wat de juiste focus is voor uw branding en welke inspanningen de aandacht van uw klant verdienen.
Ook bij kmo's, die (voorlopig) geen Europese rapporteringsverplichting hebben, is het een goed idee om meetbare data en duidelijke doelstellingen te gebruiken als basis om mensen mee te trekken in een impact traject én ermee naar buiten komen. Kmo's die duurzaamheid voorop plaatsen in hun bedrijfsvoering, kunnen het verschil maken en zijn de bedrijven van de toekomst, in elke sector.
Vanuit ervaring met rapportering, verhalen schrijven én betrokkenheid creëren, kunnen grote en kleinere bedrijven beroep doen op SURA om op deze manier duurzaamheid dieper te verankeren in alle afdelingen van het bedrijf.
Comments