Grondstoffen worden schaarser en bedrijven zoeken steeds naar betere ontwerpen of productieprocessen die afvalstromen minimaliseren. Deze toenemende trend is zeker deels te wijten aan het bewustzijn voor de impact op de planeet. Maar er is meer:
Circulair werken het brengt op, zowel in efficiënte, in creativiteit als in kostenbesparing.
Afvalverwerkers doen al jaren grote inspanningen, onder het motto ‘afval bestaat niet’. Volle containers kunnen opgehaald worden, vaak tegen lage of hogere betaling. De verwerkers verzamelen, hersorteren, bundelen, smelten tot nieuwe grondstoffen. Of ze verbranden of storten alles waar niets meer mee te doen valt. Het gaat over grote hoeveelheden metaal, plastic, hout, stenen, chemisch afval, papier, biomassa, ...
Het kan beter: Ga op ontginningstocht doorheen je eigen bedrijf!
Als er dan toch resten zijn, kan je mits wat creativiteit misschien zélf iets doen met een volle container, die anders mits betaling moet opgehaald worden? Een stap verder: Zoek partners, misschien uit een heel andere sector, die rechtstreeks aan de slag willen met wat jullie als bedrijf over hebben. Je kan er geld voor krijgen!
Ga je mee op ontginningstocht doorheen je bedrijf? Een rijtje tips doorheen de hele waardeketen!
1. Bij het ONTWERPEN
Een Life Cycle Analysis (LCA) helpt om te meten wat de impact is, doorheen de volledige levensfase. Ga eens na wat de LCA van jullie productengamma is. De score van het product is recht evenredig met de circulariteit ervan.
Zijn de basisstoffen in jullie producten wel de juiste? Misschien zijn ze wel recycleerbaar, maar hebben ze in een tweede leven een niet om te keren impact.
Kleef, plak, smelt, las je nu bijvoorbeeld naden of voegen? Goed voor de sterkte van het product, maar er zijn ook knappe verbindingstechnieken die toelaten om, na levensduur, twee materialen te scheiden en een nieuw leven te geven.
Als je nadenkt over het terugnemen van het product (zie stap 4), dan is een sterk ontwerp niet alleen voor de eindgebruiker een garantie, ook voor jezelf.
"Afval vermijden is de beste vorm van recyclage!"
2. TIJDENS de PRODUCTIE
Zitten de processen zo in elkaar dat ze een minimum aan procesafval generen?
Je betaalt misschien om volle containers op te laten halen, met materiaal dat (zogezegd) niets meer waard is. Kan je deze stroom beperken of helemaal vermijden?
3. NA de PRODUCTIE
De resten na productie, zijn misschien op het eerste zicht niets waard, omdat ze voor de producten die je nu vervaardigt als ‘overschot’ worden gezien. Maar denk eens na: Kan je als voedingsbedrijf een extract op de markt brengen, op basis van overschotten? Grote hoeveelheden als biomassa voor de productie inzetten? Kan je als houtverwerkend houtschilfers maken voor een nieuwe toepassing?
Is de stroom die dan toch rest, niet ‘zuiver’ en bijgevolg voor niets meer te gebruiken? Kennisinstellingen hebben de laatste jaren knappe technologie ontwikkeld om fracties beter te kunnen scheiden. Steeds fijner, door te blazen, visuele detectie, chemische scheidingstechnieken. Zowel in plastics, hout, metaal of andere materialen.
Ben je er zelf niets mee, dan zijn er zeker anderen die jullie reststroom misschien écht nodig hebben en er iets nuttigs mee kunnen doen. Met een beetje creativiteit kan je rechtstreeks in contact komen met bedrijven die jullie reststroom kunnen omzetten naar producten met economische meerwaarde en investeer je zo mee in nieuw bedrijven?
4. NA het GEBRUIK
Gooit de eindgebruiker het product of de verpakking gewoon weg na gebruik? Op zijn minst kan je nagaan hoe je recycleerbare componenten kan gebruiken. Maar misschien kan de consument je product na gebruik aanpassen voor een andere toepassing, door het bijvoorbeeld te kunnen demonteren?
Of maakte je het product zo degelijk, dat je bedrijf bereid is het product terug te nemen en zelf aan te passen (goedkope sourcing!)? Waarom de gebruiker niet laten betalen voor het gebruik en niet voor het product op zich?
Stel je eens de eenvoudige vraag: Welke reststromen komen vrij bij wat jullie produceren? Tijdens productie of na levensduur?
We helpen jullie om, van bij de ontwerpfase, de keten te analyseren en zowel bij je eigen bedrijf als bij andere bedrijven te zoeken naar creatieve oplossingen.
Wie weet vinden we samen een 'groene mijn'.
Comments