De Right to Repair Act is in het leven geroepen om reparatie en hergebruik te bevorderen en te vergemakkelijken binnen de landen van de Europese Unie, om zo de transitie naar een circulaire economie te versterken. Het voorstel introduceert een nieuw ‘recht op reparatie’ voor consumenten, zowel binnen als buiten de wettelijke garantie.
Wat houdt de Right to Repair Act in?
De nieuwe regels versterken het recht op reparatie, hebben tot doel de hoeveelheid afval te verminderen en de reparatiesector te versterken door het gemakkelijker en kosteneffectiever te maken om goederen te repareren. Binnen de wettelijke garantie zijn verkopers verplicht reparatie aan te bieden, behalve wanneer dit duurder is dan vervanging. Naast de wettelijke garantie zal er een nieuwe reeks rechten en instrumenten beschikbaar komen voor consumenten om ‘reparatie’ een gemakkelijke en toegankelijke optie te maken:
Verplichting tot reparatie
De nieuwe regels zorgen ervoor dat fabrikanten tijdige en kosteneffectieve reparatiediensten aanbieden en consumenten informeren over hun rechten op reparatie. Goederen die onder de garantie worden gerepareerd, profiteren van een extra verlenging van de wettelijke garantie met één jaar, waardoor consumenten nog meer worden gestimuleerd om voor reparatie in plaats van vervanging te kiezen. Dit zal producenten ook aanmoedigen om duurzamere bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Nadat de wettelijke garantie is verlopen, is de fabrikant nog steeds verplicht om gewone huishoudelijke producten, die volgens de EU-wetgeving technisch herstelbaar zijn, zoals wasmachines, stofzuigers en zelfs smartphones, te repareren. De lijst met productcategorieën kan in de loop van de tijd worden uitgebreid. Consumenten kunnen ook een apparaat lenen terwijl het gerepareerd wordt, of als het apparaat niet gerepareerd kan worden, als alternatief kiezen voor een refurbished apparaat.
Informatie over reparatievoorwaarden en services
Er kan een Europees informatieformulier aan consumenten worden aangeboden om hen te helpen reparatiediensten te beoordelen en te vergelijken (met vermelding van de aard van het defect, de prijs en de duur van de reparatie). Om het reparatieproces eenvoudiger te maken, zal er een Europees onlineplatform met nationale secties worden opgezet om consumenten te helpen gemakkelijk lokale reparatiewerkplaatsen, verkopers van gereviseerde goederen, kopers van defecte artikelen of door de gemeenschap geleide reparatie-initiatieven, zoals reparatiecafés, te vinden.
Is jouw bedrijf klaar om volledige reparatie aan te bieden?
ja, wij bieden reeds alle mogelijkheden om te repareren
neen, hier moeten we nog op inzetten
Herstelmarkt nieuw leven inblazen
De regels zijn bedoeld om de reparatiemarkt in de EU te versterken en de reparatiekosten voor consumenten te verlagen. Fabrikanten zullen reserveonderdelen en gereedschappen tegen een redelijke prijs moeten leveren en het zal hen verboden worden contractuele clausules, hardware- of softwaretechnieken te gebruiken die reparaties belemmeren. Zij kunnen met name het gebruik van tweedehands of 3D-geprinte reserveonderdelen door onafhankelijke reparateurs niet belemmeren, noch kunnen zij weigeren een product te repareren uitsluitend om economische redenen of omdat het eerder door iemand anders is gerepareerd. Er zal een Europese kwaliteitsnorm voor reparatiediensten worden ontwikkeld om consumenten te helpen reparateurs te identificeren die zich inzetten voor een hogere kwaliteit.
Het bevorderen van betaalbare reparaties
Om reparaties betaalbaarder te maken, zal elke lidstaat ten minste één maatregel moeten implementeren om reparaties te bevorderen, zoals reparatievouchers en -fondsen, het voeren van informatiecampagnes, het aanbieden van reparatiecursussen of het ondersteunen van door de gemeenschap geleide reparatieruimtes.
Heb je nog vragen over dit onderwerp? SURA kan je helpen bij alle stappen die nodig zijn om jouw bedrijf voor te bereiden op alle veranderingen die op ons af komen. Contacteer ons op info@sura-impact.be of op 0477/44 53 25
Comments